Monday, October 12, 2009

Toyol


Aku pasti semua orang pernah dengar atau pernah lihat Iblis yang bergelar toyol ini.Aku ingin berkongsi cerita dan pendapat mengenai toyol,biasanya orang yang membela toyol bertujuan untuk mendapat kemewahan dengan cara mengambil hak orang lain.

Toyol berasal dari baby sulung yang mati bersama ibunya ketika dia dilahirkan.Orang yang berhajat untuk membela toyol haruslah menggali semula kubur perempuan yang mati ketika melahirkan anak sulong.

Mengikut cerita yang pernah aku dengar orang yang berhajat untuk membela toyol haruslah mengambil mayat bayi itu kemudian memandikan/membersihkan mayat bayi itu dengan air tertentu kemudian dia mesti menimang mayat bayi itu dengan membaca mentera tertentu sehingga mayat bayi itu mengeluarkan suara seperti suara bayi ketawa.

Setelah mayat bayi itu ketawa baru lah boleh di bawa balik bagi menjalankan beberapa syarat lagi dengan menyalai bayi itu selama 41 hari sehingga mayat bayi itu kering.selepas semua syarat disempurnakan barulah pemilik toyol tersebut boleh menggunakan khidmat toyolnya.

kebiasaannya toyol tidak mencuri semua wang mangsa tapi cuma mengambil separuh sahaja.Toyol mampu menceroboh masuk ke dalam rumah mangsanya melalui ruang atau lubang yang boleh dimasuki udara (angin) walaupun lubang itu sebesar jarum.

Selalunya pemilik toyol akan hidup mewah tetapi tidak berkerja .
mengikut pandangan dan kepercayaan sesetengah masyarakat toyol boleh dihalang masuk ke dalam rumah dengan meletakkan kacang hijau atau ketam diluar rumah bagi memperdayakan toyol tersebut dari masuk kedalam rumah.

Ada sesetengah pendapat yang mengatakan toyol boleh dibeli di negara jiran.walau bagaimana pun kita masih belum mendapat bukti atau dalil yang cukup untuk membuktikan yang wujudnya perniagaan menjual toyol.

No comments:

Post a Comment